tűzoltókocsik története
Életmentő szépségek – a tűzoltókocsik története
Laikusoknak és szakértőknek egyaránt ajánlott a Tűzoltó szerkocsik Magyarországon című könyv, mely első része annak a három kötetnek, amik a hazai tűzoltás történetét mutatják be. A Borsos Mihály „Misi” képeivel illusztrált kiadványról, és a benne szereplő tárgyak történetéről Bérczi László tűzoltó dandártábornok, országos tűzoltósági főfelügyelő, az Országos Tűzmegelőzési Bizottság ügyvezető elnöke, valamint Berki Imre igazgató mesélt a Rádió Orientnek.
Technikatörténetileg, esztétikailag és kronológiailag is érdekes olvasmányt és látnivalót nyújt a Kossuth kiadó gondozásában megjelent, angol nyelvű információkat is tartalmazó kötet, mely a kezdetektől a II. Világháborúig mutatja be a szakma történetét. Már előkészítés alatt áll a második kötet is, mely a rendszerváltásig foglalkozik majd a tűzoltás fejlődésével, a harmadik részben pedig napjaink eszközei fognak górcső alá kerülni. Első sorban a múzeumokban is fellelhető járműveket mutatja be - korhű környezetben – a kiadvány, de a korábbi időszakokra és a hazai tűzoltóság indulására is kitérnek benne.
A szervezett tűzoltás története a római korig nyúlik vissza, a világon egyetlen fennmaradt, Aquincumban található víziorgona pedig a legkorábbi hazai ereklye. Szent István törvényeiben is találkozhattunk már tűzvédelmi feladatokkal, az újkorban céhes keretek közt zajlottak a munkálatok, szervezett tűzoltóságról pedig az 1800-as évektől beszélhetünk. Aradon 1842-ben, Sopronban pedig 1866-ban jött létre az első egylet, az első hivatalos tűzoltóságot Budapesten pedig Széchényi István fia, Ödön alapította külföldi tapasztalatai alapján 1870. február elsején.
Magyarországon a tűzoltószerkocsik gyártása is ezután indult meg, egységes szabványok pedig majd csak a Magyar Országos Tűzoltószövetség létrejöttével alakultak ki. A kiadványban szó esik az olyan kisebb eszközökről és védőfelszerelésekről is, mint a biztosító övek, kürtök, vagy jelzősípok, és az először bőrből, majd textilből készített tömlőkről is olvashatunk. Az egyenruhákkal kapcsolatban 1898-ban, majd 1908-ban adtak ki szabályzatot, a tisztek először baltát kaptak, amit 1940-től rőzsekések váltottak, manapság pedig ajándék, elismerés formájában osztják ki ezeket a rangjelölő tárgyakat. A tűzrendészeti felügyelőknél pallos vagy rőzsetőr jelezte a tiszti rangot.
A gőzfecskendő egy 1823-as magyar találmány, ám a szabadalom megvalósítására az Egyesült Államokban és Angliában került először sor. A motorizálásban egy következő lépcsőfok volt a motorral működtetett, de még lóval vontatott szivattyú, a fővárosban pedig az 1910-es években döntöttek a motorizálás mellett. Az 1914-ben megindult folyamatokat ugyan megtörte a világháború, 1923-ban aztán elkészült az első hazai gyártású tűzoltó gépjármű, a Rába P-500. Ez utóbbi, újra fellendült gyártó amúgy idén már a ciklusba tervezett 100-ból 10 új autót átadott egy EU-s pályázati forrásnak köszönhetően.
A tűzoltóknak és a kéményseprőknek is Szent Flórián a védőszentjük. Bérczi dandártábornok megerősítette, hogy ez utóbbi feladatkör július elsejétől a katasztrófavédelem hatáskörébe fog tartozni, kezdetben 15 olyan megyében, ahol a korábbi szolgáltató szerződése már lejárt. A magánszemélyek számára ingyenes tevékenységben változás amúgy nem lesz tapasztalható a lakosság körében, de a Rádió Orient vendégei kiemelték az ellenőrzés fontosságát, hangsúlyozva, hogy míg tavaly egész évben kilenc halálos áldozatot követelt a szén-monoxid mérgezés, idén már tizenegyen vesztették ily módon életüket.
Aki élőben is megcsodálná a könyvben szereplő tárgyakat, autókat, a Katasztrófavédelem Központi Múzeumában, illetve a vörsi és bonyhádi kihelyezett állandó kiállítóhelyeken is megteheti, de egy mai tűzoltóautó és egy 1903-as, kézi működtetésű kocsifecskendő látható lesz a május 21-22-én megrendezésre kerülő Múzeumok Majálisán is, valamint egy hónappal később, a Múzeumok
http://www.orientpress.hu
// Csepel B300
Gépjárműfecskendő
// Kategória: Gépjárműfecskendők

// Műszaki adatok:
Motor: vízhűtéses, benzinüzemű
Hengerek száma: 4
Hengerek elrendezése: soros
Hengerűrtartalom: cm³
Teljesítmény: 85 LE / 62 KW
Végsebesség: 68 Km/h
Szélessége: 2.360 mm
Magassága: 2.355 mm
Össztömege: 8.800 kg
Sebességváltómű: 5+1 fokozatú, kézi kapcsolású
Tengelykapcsoló: egytárcsás, száraz
Kerékképlet: 6x6
Minimális fordulókörsugár: 9,4 m
// Csepel D350
Gépjárműfecskendő
Modernizált változata a D352-es, növelt teherbírású változata pedig a D420-as típus.
A D350 (dízel) és B350 (benzines) típusok gyártása 1950-1958 között tartott.
Erre a vázra építették a "Fakarusz" (buszfülkés teherautót) is.
Nagyon megbízható, nemcsak nálunk, hanem a volt szocialista országokban, Afrikában, Közel-Keleten, Kínában is egykor népszerű, kisteherbírású teherautó volt.
// Kategória: Gépjárműfecskendők

// Műszaki adatok:
Motor: D-413 vízhűtéses diesel motor
Hengerek száma: 4
Hengerek elrendezése: soros
Hengerűrtartalom: 5.322 cm³
Teljesítmény: 85 LE / 63 KW
Végsebesség: 75 Km/h
Fékrendszer: Hidraulikus
Hossza: 6.735 mm
Szélessége: 2.260 mm
Magassága: 2.740 mm
Össztömege: 6.700 kg
Sebességváltómű: 5+1 fokozatú, kézikapcsolású
Tengelykapcsoló: egytárcsás, száraz
Kerékképlet: 4x2
Minimális fordulókörsugár: 8,4 m
Felépítmény: Ikarus
Csepel D352
Gépjárműfecskendő
Ez volt a Csepel Autógyár második nagy sorozatban gyártott kisteherbírású teherautója. A típus növelt teherbírású változata a D420-as.
// Kategória: Gépjárműfecskendők

// Műszaki adatok:
Motor: D-413 vízhűtéses diesel motor
Hengerek száma: 4
Hengerek elrendezése: soros
Hengerűrtartalom: 5.322 cm³
Teljesítmény: 85 LE / 63 KW
Végsebesség: 75 Km/h
Fékrendszer: Hidraulikus dobfék
Hossza: 6.720 mm
Szélessége: 2.310 mm
Magassága: 2.280 mm
Össztömege: 7.500 kg
Sebességváltómű: 5+1 fokozatú, kézikapcsolású
Tengelykapcsoló: egytárcsás, száraz
Kerékképlet: 4x2
Minimális fordulókörsugár: 8,4 m
Felépítmény: Ikarus
Csepel D420
Gépjárműfecskendő
1957 és 1960 között hetven darabot gyártottak és ebből többet külföldre is exportált a Csepel Autógyár.
2009-ben a D344 alvázra épített D420 tűzoltóautó is sikerrel teljesíti a Budapest-Bamako (Mali, Afrika) verseny túra kategóriáját.
// Kategória: Gépjárműfecskendők

// Műszaki adatok:
Hengerek száma: 4
Hengerek elrendezése: soros
Hengerűrtartalom: cm³
Teljesítmény: 85 LE / 63 KW
Végsebesség: 75 Km/h
Fékrendszer: kétkörös nyomólégfék
Szélessége: 2.310 mm
Magassága: 2.280 mm
Össztömege: 8.300 kg
Kerékképlet 4x2
Minimális fordulókörsugár: 8,4 m
Sebességváltómű: 5+1 fokozatú, kézikapcsolású
Tengelykapcsoló: egytárcsás, száraz
Csepel D710
Gépjárműfecskendő
Városi és távolsági áttételezésű sebességváltóval is készült, félelliptikus laprugókkal és segédrugókkal, elöl teleszkopikus lengéscsillapítókkal.
Szivattyúüzemben kiegészítő póthűtés látja el a motort.
// Kategória: Gépjárműfecskendők

// Műszaki adatok:
Motor: D-614.18 vízhűtéses, négyütemű dízel motor
Hengerek száma: 6
Hengerek elrendezése: soros, álló
Hengerűrtartalom: 6.560 cm³
Teljesítmény: 145 LE / 108 KW
Végsebesség: 78 Km/h
Fékrendszer: kétkörös nyomólégfék
Hossza: 7.950 mm
Szélessége: 2.500 mm
Magassága: 2.780 mm
Össztömege: 15.000 kg
Kerékképlet: 4x2
Minimális fordulókörsugár: 9 m
Tengelytáv: 4300 mm
Üzemanyagtartály térfogata: 170 liter
Sebességváltómű: 5+1 fokozatú
Csepel D750 Tü-1.1
Gépjárműfecskendő
Felépítmény:
- típusa: Tü-1.1 "Solva"
- gyártó: LABOR MIM (Műszeripari Művek), Esztergom
// Kategória: Gépjárműfecskendők

// Műszaki adatok:
Motor: Rába 2156 HM6-HM, közvetlen befecskendezéses, szívódízel motor
Hengerek száma: 6
Hengerek elrendezése: soros, álló
Hengerűrtartalom: 10.350 cm³
Teljesítmény: 200 LE / 147 KW
Végsebesség: 94 Km/h
Fékrendszer: kétkörös nyomólégfék
Hossza: 7.265 mm
Szélessége: 2.500 mm
Magassága: 3.090 mm
Össztömege: 16.500 kg
Kerékképlet: 4x2
Sebességváltómű: 6+1 fokozatú, kézikapcsolású
Tengelykapcsoló: egytárcsás, száraz, hidropneumatikus működtetéssel
Minimális fordulókörsugár: 9 m
Csepel D755 Metz TLF 24/40
Gépjárműfecskendő
Egy 1997-es adat alapján 14 volt belőle szolgálatban az országban (Baja, Cegléd, Dombóvár, Kalocsa, Kecskemét, Kiskunfélegyháza, Kisvárda, Mosonmagyaróvár, Nyírbátor, Sopron, Szabadszállás, Szerencs).
Elkészült a D755.13 1+1 fős alvázra egy vízszállító gépjármű terve is, legyártott darabokról viszont nem tudunk.
(A D755.30 típusú billenőplatós változat is valószínűleg csak terv maradt.)
// Kategória: Gépjárműfecskendők

// Műszaki adatok:
Motor: közvetlen befecskendezéses CUMMINS 6 CIA 8.3. Euro I. diesel motor turbo feltöltővel és levegő visszahűtővel
Hengerek száma: 6
Hengerek elrendezése: soros, álló
Hengerűrtartalom: 8.300 cm³
Teljesítmény: 279 LE / 205 KW
Végsebesség: 105 Km/h
Fékrendszer: kétkörös légfék, ABS
Hossza: 7.965 mm
Szélessége: 2.500 mm
Magassága: 3.350 mm
Össztömege: 15.550 kg
Kerékképlet: 4x4
Sebességváltómű: 16 fokozatú, kézikapcsolású
Tengelykapcsoló: egytárcsás, száraz
Csepel D755 Metz TLF 4000
Gépjárműfecskendő
A Komáromi Hivatásos Önkormányzati Tűzoltóságon szolgált, majd egy sikeres pályázat eredményeként a BM Heros-nál felújították és 2008-tól az ácsi Csermák Hugó Önkéntes Tűzoltósághoz került, ahol első szerként vonul.
// Kategória: Gépjárműfecskendők

// Műszaki adatok:
Motor: közvetlen befecskendezéses CUMMINS 6 CIA 8.3. Euro I. diesel motor turbo feltöltővel és levegő visszahűtővel
Hengerűrtartalom: cm³
Hossza: mm
Szélessége: mm
Magassága: mm
Össztömege: kg
// Tűzoltástechnikai adatok:
Nyomástartomány: normál + magasnyomás
Szivattyú üzemi paraméterei:
8 bar nyomáson: 2400 liter/perc
40 bar nyomáson: 300 liter/perc
Habképző anyag tartály: 200 liter
Csepel-MIM Tü-1
Gépjárműfecskendő
A típus a Csepel D 566 fülkeelemeinek és valószínűleg D710-es önjáró alvázak felhasználásával készült.
// Kategória: Gépjárműfecskendők

// Műszaki adatok:
Motor: Csepel D614.16 négyütemű,hathengeres dízel motor
Hengerek száma: 6
Hengerűrtartalom: cm³
Teljesítmény: 145 LE
Hossza: mm
Szélessége: mm
Magassága: mm
Össztömege: 13.830 kg
// Tűzoltástechnikai adatok:
Szivattyú üzemi paraméterei:
Manometrikus szállítómagasság: 80 m
Hasznos folyadék szállítás: 1500 liter/perc
Habképző anyag tartály: 200 liter